fredag 16. august 2013

just another day

Enda en dag er over her nede i Uganda. For hver dag så blir jeg mer og mer glad i dette landet her. Men, noenganger så skulle jeg ønske at jeg var hjemme i Norge. Som idag, når jeg bare skulle en kjapp tur ned på butikken å handle til lunsjen vår imorgen. Jeg tok en matatu ned til Shoprite som skal ta ca 10 min. desverre for min del så var klokken 17 og det er fredag.. Noe som betyr at den turen tok nesten en time.... EN TIME...Så mens jeg satt inneklemt mellom to afrikanere i en toyota hiace som hadde 16 passasjerer så stirret jeg ned i gulvet. Det skulle jeg vel ikke ha gjort, for der oppdaget jeg et hull....javel, så fikk jeg konstantert at det ikke finnes eu kontroller her da. Jeg gjorde unna handlingen i en rykende afrikansk fart, jeg fant også jordbær på butikken. Som faktisk koster mer enn i Norge. Men men, prisen er uviktig.
Så skulle jeg hjem da..... så da måtte jeg gå ca en kilometer for å finne en stage, slik at jeg kunne finne en matatu å ta hjem. Boda Boda er helt uaktuelt når det er så mye trafikk.
Langs veien til the stage så sitter de å selger grønnsaker og frukt. Innlullet i eksos. Her selger de appelsiner som de stabler i tårn på fem stykker. Hele dagen sitter de slik å stabler om igjen og om igjen. Du kan kjøpe løk, kål, gulerøtter, epler, appelsiner, second hand sko, bananer, brød...alt du måtte ønske.  At the end of the day håper jeg at disse menneskene har klart å tjene seg litt penger.  Og jeg skal ta bilder, når jeg får somlet med meg kamera mitt.  Jeg fant meg en matatu som kunne ta meg hjem, vi var nå 21 stykker i bilen. Neste gang prøver vi 40 da?

Vel, jeg startet dagen med å ha møte med min kollega/lærer her nede. Så nå er den faglige planen min snart ferdig spikret. Til opplysning til dere som tror jeg bare driver med fjas her nede. Men, vi tar ting på afrikansk vis vi. Og undervisningen begynner på mandag, hvis lærerne dukker opp. This is Africa.  For meg så blir det faglige veldig bra her nede, jeg har veldig trua på det her.
Etter møte med Chris hadde vi noen timer ute i sola hvor jeg leste litt i min nye bok som jeg kjøpte igår

Uganda fasinerer meg..
Så var det tid for lunsj på en av de mange kantinene på campus:
Og du vet..når ting faller ned i afrika så bare ligger de der.
Dagen idag ble avsluttet med fajitas og litt vin i godt selskap med Anne Berit.
Vi har det veldig bra her nede.

- Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar