mandag 2. september 2013

Siden sist...

En liten stund siden sist, og for å være ærlig så skjer det ikke like mye spennende hver dag her. Regner med dere ikke er så interessert å høre om de utallige turene våre rundt på campus, møter som ikke blir noe av, mennesker som ikke dukker opp til avtalt tid osv.
Fant pusen som lekte seg med maten sin:







På fredag tok James oss med til en plass som heter Ndere, der var det en Ugandisk kulturaften med en dans og musikk gruppe som tok oss igjennom noen av de ulike tribene her i Uganda. Det var underholdende og lærerikt.En konferansier som fortalt noen vitser, deriblant hva som er den viktigste delen på kroppen vår. Any idea? 
Arch Bishop of Uganda var der og han moret seg like mye som oss. De er jo bare mennesker de også kan du skjønne.


Lørdag var det undervisning for min del, pliktoppfyllende som jeg er så møtte jeg 0800 sharp. Det er vel noe jeg kan slutte med, for læreren kom klokken 9. Vi snakket om ulike håndarbeidsteknikker, og jeg føler meg helt håpløst lite kunnskapsrik når det kommer til ulike håndverksteknikker. Hva er spesielt for Norge? Treskjæring og rosemaling? Strikking? Det meste idag er jo made in China? Noen som er uenig med meg?
Men her i Uganda, så lager de matter, hatter, kurver, fiskekurver, matkurver, kyllingkurver, smykker, armbånd, øreringer and you name it... av ulike materialer som naturen gir dem. Jeg er så MISUNNELIG, de kan så mye her nede. For 100 år siden laget vi det meste selv i Norge, men hva skjedde med oss? Vi mister jo snart identiteten vår, og desverre for Uganda så er det samme iferd med å skje her. Så nå er det viktig å utdanne lærerene her til å undervise enkle craft tecniques. Bilder kommer etterhvert. Jeg skal lage meg en scrapbook med ulike materialer jeg kan bruke. Til  Anne-Berit sin store forskrekkelse har jeg også blitt assisterende prosjektkoordinator til et søppelprosjekt. Så nå kaller hun meg bare rubbishgirl.
Lørdagen ble avsluttet på Nakumatt med storhandling og kakespising for å feire Anne-Berit sin datters fødselsdag en dag på etterskudd. 

Søndag ble vi med Erik på Aero Beach i Entebbe, fint å kunne slappe av og få stekt kroppen litt. Fin strand med masse liv og musikk. Men det ble dårlig med bading. Lake Victoria er nok ikke plassen å bade. Fort gjort å bli en turistattraksjon på en slik strand. Ble mange blikk og mye snikfotografering av disse mzunguene som lå der i bikni. Note To Us: ingen som skjønner helt greia med å sole seg her nede. De fleste satt jo under parasollene sine å drakk øl eller spiste popcorn. Avsluttet dagen med middag og fotballkamp før vi brukte to timer på å komme oss hjem. TIA, this is africa. Alt tar så fantastisk lang tid her nede. Bare det å bestille seg en øl kan ta et kvarter. MINST.
 Anne er klar for stranden
 Erik demonstrerer afrikansk dans... :)


 Koooser oss på stranden
Solkrem er viktig. Noen arabere ble ihvertfall stor i øynene når damene ikke bruker burkini.. Jeg tok han ene i å snikfotografere når Erik hadde solkrem på ryggen min. Fryktelig unødvendig altså.


Som dere ser her, så kommer ikke vi hjem på en stund siden flyet vårt trenger endel oppussing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar