torsdag 19. september 2013

Kyambogo

Mandag og tirsdag var det studentstreik på universitetet. Noen få studenter lagde oppstyr og kvalme her, 5 av disse ble arrestert. Jeg var ikke spesielt tøff når det ble skutt tåregass og gummikuler rett rundt huset vårt. Vi var aldri i noen som helst fare, men likevel så er lyden av skuddene veldig ekle. Av den enkle grunn at vi naive nordmenn ikke er vant med sånn.

Jeg har funnet noen bilder på nett, et av dem er faktisk fra streiken denne uka her. Nei, jeg har ikke tatt de selv.


Dette er hvilken som helst annen dag på universitetet.. Boda Boda sjåfører i fleng. Når de ser deg roper de: we go.

Og man blir jo påvirket av alt dette språket. Jeg klarte heldigvis aldri å bli vant til : we push (som noen "kule" mennesker sier når de mener du skal gå videre.)
Men disse sjåførene er jo søte der de sitter på rekke og rad, lyser opp når de ser du kommer gående. We go my friend. Men, nei. Veldig sjelden jeg bruker disse, og når du engang skal forte deg en plass og virkelig trenger de. Da er det ingen å se.. Er ikke det typisk?

Igår spiste vi nede i byen, vi bestilte fillet steak og servitøren spør : do you want it to come with rice or flies. Flies? hun mente nok fries. Fordi det var i hvertfall det vi fikk. Igjen denne talefeilen.

Ha en fin kveld

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar