tirsdag 22. oktober 2013

new update

Hei dere.

På tide med en liten oppdatering igjen fra Mzungu Residence in Kampala.
Forrige uke gikk bort i en vind, jeg hadde hjemlengsel, var på praksis i frisørsalongen, var på noen undervisningstimer med Elly og vi fikk en ny student i hus. Den nye studenten er fra Nederland og skal gjøre research på lifeskills her i Uganda.

Fredag var jeg på workshop med Wycliff som nettopp har kommet hjem fra 2 år i Norge, gjennom FK staff exchange. Her delte han sine erfaringer, og vi fikk et innblikk i hvordan han hadde hatt det i Norge. Nyttig for de lærerene som jobber på KyU å vite at muligheten er der.
Møte skulle begynne klokken 10.00. Her er vel klokken nærmere 10.30.
that is life in Africa.




Jeg jobber nå sammen med Wycliff for å få til en ny FK søknad, og i november kommer det en delegasjon fra HiOA i Norge hit til KyU. Vi gleder oss til besøk fra HiOA.Og vi gleder oss til å jobbe sammen med ulike prosjekter. Stay tuned.

Fredag ettermiddag var det klart for Nina's lille visarun, og Hassan ble med meg. Visarun med buss til Kenya. Det tok oss 14 timer.
Til Busia, grensen mellom Uganda og Kenya tok det 4,5 time. Her var det stempel ut av Uganda, gå over til Kenyansk side, levere entrycard og søke om visum til Kenya. Easy Peasy for meg dette. Hassan han gikk bare over grensen, brydde seg ikke med å stemple inn i Kenya og ingen kunne brydd seg mindre om at han bare passerte. Hvor ble det av grensekontrollen?


Vel over på Kenyansk side ventet en 10 timer lang reise for å komme til Nairobi. Jeg hadde booket superior room på Sarova, og når vi kom dit ca klokken 8 på lørdag morgen måtte vi vente litt på ledig rom. De hadde oppgradert oss til et bedre rom siden vi måtte vente litt før det ble ledig. Problemet var bare at de hadde ikke rukket å vaske rommet enda.  Så jeg ruslet ned i respesjonen og ga beskjed om at rommet ikke var rengjort. Da ble det oppstandelse, og vi skulle få et nytt rom.  Og vi fikk faktisk en suite. Det var en deilig overraskelse. Sarova har fantastisk god service, og et hyggelig personalet. Fordi jeg så ikke ut som et suitegjest for å si det sånn. 14 timer på buss gjør noe med deg altså.


Følelsen av å sove i gooood seng, med dyne og puter. Ligge i sengen å se på tv... hverdagsluksus for en student i afrika. Og det er slik vi kommer oss igjennom dagene her. Med disse små luksus avstikkerne.

Jeg gjorde noe annet spennende i Nairobi også, men det kan jeg fortelle om senere.

Søndag morgen satte vi snuten mot Uganda igjen, en ny 15 timers busstur ventet. Denne gangen på dagen slik at vi kunne se litt. Vi passerte rift valley, det var et imponerende syn. Desverre satt jeg ikke i en turistbuss, så de ville ikke stoppe slik at jeg kunne ta bilder. Men, jeg tok noen bilder along the way. Ikke stort å se. Mest tørt, støvete og maisavlinger som had failed.


Jeg bare elsker veiarbeid. Ristet i vei noen timer av turen. Når jeg kom til grensen skulle jeg tørke av meg, og papiret ble  helt brunt. Så jeg slo av en spøk til Hassan og sa at nå er jeg like svart som deg. Ha ha.
På grensen begynte det selvsagt å regne, vi snakker om heavyregn. Jeg ble stemplet ut av Kenya, og skulle løpe over grensen til Uganda. Regnet ga seg ikke, så jeg bestemte meg for å løpe de 100 meterne i regnet. Innen jeg nådde frem var jeg gjennomvåt.  Jeg fikk nytt visum, 90 dager, mission completed.
Inne på bussen byttet jeg til tørre klær, og 4,5 time senere var jeg hjemme i Kampala igjen. Slitsom tur, men da har jeg prøvd det også.  Krysset grenser med buss.

Uken her har vært somehow rolig. Salongpraksis og fått til en avtale med YMCA om at jeg kan få lov til å observere timene deres hvor de har teori om chemical treatment.
Nå er jeg snart i boks med det faglige jeg skal gjøre her. Da er det full gass med eksamens skriving i Norge.

Ha en fint til vi høres igjen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar